Дания: Споразумение за осигуряване на повече местна автономия за основното и прогимназиалното образование

Следвайки зелената книга на правителството за реформа на основното и прогимназиалното образование от октомври 2023 г., датското правителство и четири опозиционни партии сключиха споразумение за началното и прогимназиалното училище. Целта на споразумението е да освободи държавното основно и прогимназиално образование (Folkeskolen) от изисквания и разпоредби и да осигури повече практическо обучение и свобода на избор за най-големите ученици.
Споразумението включва общо 33 инициативи под следните три заглавия:
- По-малко национално регулиране и повече местна автономия;
- Свобода на избор по отношение на предметите и повече практическо обучение за най-големите ученици;
- Приобщаваща класна среда, включително образование за ученици със специални нужди и управление на класната стая.
Сред 33-те инициативи деветте най-значими включват:
- 2,6 милиарда датски крони за инвестиции в подобрени, специализирани класни стаи и среда, която насърчава играта;
- 540 милиона датски крони за инвестиции в книги за намаляване на използването на екрани и цифрови инструменти в обучението и засилване на радостта от четенето;
- По-кратък учебен ден за най-малките ученици и увеличаване на часовете за избираеми предмети, за да се осигури повече практическо обучение и свобода на избор за най-големите ученици;
- Намаляване на броя на заключителните изпити от осем на шест;
- Броят на обвързващите цели за обучението е намален, за да се осигури автономия на отделния учител, когато той или тя планира обучението;
- 500 милиона датски крони се заделят годишно за инициативи в подкрепа на десетте процента от учениците, които срещат най-големи предизвикателства по предметите датски език и математика;
- На всички ученици от осми и девети клас се предлага възможността да посещават един или два дни в седмицата курс с практическа насоченост в бизнеса, вместо да следват обичайните инструкции в училище (професионално чиракуване);
- Работният опит (стаж) от пет дни е задължителен за всички ученици, за да им даде представа за техните силни страни и интереси;
- Усвояването на технологиите се приоритизира по два начина: първо, професионалната компетентност „разбиране на технологиите“ е интегрирана в съществуващите предмети. Целта е да се развият в учениците способности да бъдат критични и конструктивни към дигитализацията и цифровите инструменти. Второ, разбирането на технологиите също се предлага като нов избираем предмет за най-големите ученици в 7-8 клас.
През есента на 2024 г. Министерството на децата и образованието ще представи в парламента проектозаконите относно инициативите, които изискват законодателна промяна. Най-рано тези инициативи ще влязат в сила от 2025 г.
Повече по темата може да намерите тук.
Източник: Националното звено на Евридика Дания