Обратно към ЦРЧР

Финландия: Увеличаване на участието на учениците в развлекателни дейности

ян. 23, 2025

Финландският модел за развлекателни дейности е проект на Министерството на образованието и културата. Пилотното проучване на модела показва, че безплатните, достъпни и приобщаващи възможности за упражняване на хоби могат да повлияят положително на живота на децата и младите хора, особено тези от неравностойно положение.

Животът на децата и младите хора често започва да се разминава още на ранен етап въз основа на техния семеен произход. Неблагоприятни социално-икономически фактори, като дългосрочна безработица, ниски доходи или ниско образование на родителите, водят до ограничени възможности за децата да се занимават с хобита. Хобитата могат да играят важна роля за предотвратяване на неравенството сред децата и младите хора. Развлекателни дейности, които са организирани под ръководството на училището, могат да имат важна образователна роля, като събират ученици от различни среди.

Общообразователните училища във Финландия предоставят на учениците възможности за безплатни извънкласни дейности от няколко години. От 2019 г. дейностите се организират по финландския модел за дейности за свободното време. Целта на модела е да гарантира, че всеки ученик има достъп до приятна и безплатна дейност за свободното време като част от учебния ден. Една от по-широките цели е насърчаване на общото благосъстояние на децата и младите хора.

Министерството на образованието и културата отпуска приблизително 14 милиона евро годишно на общините – доставчици на широкодостъпно образование – за дейности за свободното време в училище. През учебната 2024–2025 г. около 85% от финландските общини (258 общини) прилагат този модел, като приблизително 143 000 ученици участват в дейностите из цяла Финландия.

Финландският модел за развлекателни дейности предлага широка гама от хобита, като спорт и физически дейности, изкуства и култура, занаяти, наука и природа. Дейностите са планирани и организирани в сътрудничество с училища и няколко организации и асоциации, които предоставят тези дейности. Хобитата, предлагани в училище, се избират въз основа на желанията на учениците.

Въздействието на финландския модел за развлекателни дейности се оценява през учебната 2024–2025 г. чрез пилотен проект, включващ 20 общини във Финландия. Първоначалните данни, събрани през есента на 2024 г., разкриват следното:
• Безплатните хобита, организирани по време на учебния ден, повишават общото участие в развлекателни дейности. Без възможността да се присъединят към училищни хоби групи, редица ученици не биха имали никаква възможност да упражняват това хоби.
• Моделът подобрява възможностите за ученици от семейства с ниски доходи и с един родител:

  • 16% от участниците не са участвали в други хобита през предходните шест месеца, което прави дейността, предоставена от училище, тяхното единствено хоби.
  • 25% от участниците са от семейства с един родител, много от които не са имали предишни хобита.
  • За семействата с ниски доходи най-важната причина за участие е безплатното предоставяне на услугата (29%), докато за семействата с други доходи ключовият фактор е интегрирането ѝ в учебния ден (28%).

• Безплатните хобита през учебния ден увеличават възможностите за участие на деца с имигрантски произход.
• Учениците без предишни хобита често избират групи със спортна тематика, поради което моделът насърчава и повишава физическата активност сред децата и младежите.

Повече по темата може да намерите тук.

Източник: Национално звено на Евридика Финландия