Малта: Национална образователна стратегия 2024-2030 г. – Визия за бъдещето чрез трансформиране на образованието

През май 2024 г. Министерството на образованието, спорта, младежта, научните изследвания и иновациите стартира Национална образователна стратегия 2024-2030 г. Стратегията, която е изградена върху три стълба, с 36 мерки и 153 инициативи, очертава курс за следващите шест години с визия до 2050 г. Този стратегически план е насочен към нарастващите изисквания към образователната система и подготвя учениците за бързи икономически, екологични и социални промени. За да изпълни тази мисия, Министерството е ангажирало различни заинтересовани страни по време на фазите на предварителната и обществената консултация, включително експерти от ОИСР.
С подход, ориентиран към личността, стратегията навлиза в сърцевината на образованието. Министерството вярва, че преподавателите играят решаваща роля при оформянето на целите и резултатите на образователната система. Поради тази причина първият стълб, Благосъстояние, подчертава значението на благосъстоянието на обучаващите заедно с това на учениците.
Вторият стълб, Растеж и овластяване, се занимава с въздействието на тенденции като дигитализацията и глобализацията. Преминаването от самостоятелни инициативи към акредитирани програми, гарантирайки тяхното съответствие с нагласите, знанията, уменията и ценностите, необходими за процъфтяване през 2030 г. и след това, е един от водещите проекти на стратегията, отразяващ ангажимента на Министерството да овластява хората и да оформя бъдещето.
Подкрепен от убеждението, че образованието е основен инструмент, чрез който всеки има възможност да разгърне своя потенциал, третият стълб е посветен на Справедливостта и приобщаването. Това очертава ангажимента на Министерството да се справи със социалната фрагментация и неравенствата.
Стратегията играе ключова роля в постигането на националните и европейски цели и Целите за устойчиво развитие на ЮНЕСКО, особено Цел 4. Мониторингът и оценката са неразделни компоненти на тази стратегия. Чрез стратегията Министерството започва промяна на парадигмата в трансформирането на образованието, стремейки се да обслужва по-добре нуждите на учениците и преподавателите, като в крайна сметка подобри качеството на живот на обществото като цяло.
Повече по темата може да намерите тук.
Източник: Национално звено на Евридика Малта