Норвегия: Нараства участието на студенти в гъвкава форма на висше образование

Годишните доклади за състоянието на висшето образование и висшето професионално образование („fagskoler“) за 2024 г. в Норвегия показват, че броят на студентите, които избират гъвкаво участие в образованието, нараства. Участието в гъвкаво обучение във висшето образование (задочно, децентрализирано или уеб базирано обучение), се е увеличило както по отношение на предлаганите услуги, така и по отношение на търсенето.
Норвежките студенти, записани във висше образование, са средно по-възрастни от студентите в много други страни. Около 30% от студентите са на 30 или повече години, като една от причините е големият брой възрастни студенти, записани в гъвкави програми за висше образование. Това обаче може да се обясни и с факта, че норвежките студенти средно са по-възрастни от студентите в други страни, когато започват обучението си във висшето образование. 20 процента от всички ученици започват висшето си образование най-малко две години след като са завършили гимназия, тъй като много от тях избират да отбият военната си служба, да подобрят оценките си от гимназията, да учат в народна гимназия или да работят, преди да се запишат за придобиване на висше образование.
Родените в Норвегия лица с родители имигранти имат значително по-висока склонност към обучение в сравнение с останалата част от населението, а Норвегия е сред страните в Европа с най-висок дял жени във висше образование. Въпреки това изследванията показват, че социално-икономическият произход е един от най-важните показатели за участие във висшето образование. Този доклад също така показва, че много хора с увреждания отпадат преди да започнат обучението си заради достъпа до здравни услуги, финанси, адаптирано жилище и настаняване в образователната институция.
Във висшето професионално образование студентите са на средна възраст 33 години и са предимно утвърдени работници с дълъг трудов стаж, които учат, докато работят. Повечето студенти се възползват от гъвкавите образователни предложения, като задочните студенти представляват 90 процента от увеличението на броя на студентите. Като се има предвид това увеличение, над 70 процента от всички студенти са записани в задочна форма на обучение.
През 2019 г., като част от реформа на уменията, на висшите училища беше разрешено да предлагат обучение с по-малко от 30 кредитни точки и тристранна секторна програма, която дава на работещите студенти възможност да участват в кратки курсове, които са подходящи за ежедневните им работни задачи. Това се отразява в увеличаването на студентите във висшето професионално образование, участващи в курсове, носещи под 30 кредитни точки. Докладът за сътрудничеството между висшето професионално образование и пазара на труда заключава, че институциите за професионално образование си сътрудничат широко с пазара на труда и че компаниите често намират за по-лесно да се ангажират с институциите за професионално образование, отколкото с университетите и колежите.
Повече по темата може да намерите тук.
Източник: Национално звено на Евридика Норвегия