Обратно към ЦРЧР

Словения: Нови изменения в Закона за основното училище за модернизиране на училищната система

ное. 14, 2024

Словения въведе нови изменения в Закона за основното училище, целящи модернизиране на образователната система, насърчаване на многоезичието и предоставяне на равни възможности за учениците. Промените включват задължително изучаване на първи чужд език, обновена разширена програма за основно училище и подобрени правила за домашно обучение.

В началото на годината Народното събрание на Република Словения прие значителни промени в Закона за основното училище. Този закон урежда основното образование, предоставяно от държавни и частни начални училища или предоставяно като домашно образование. Промените целят модернизиране на училищната система и повишаване на качеството и приобщаването на основното училищно образование.

Една от основните промени е въвеждането на задължително изучаване на първи чужд език от първи клас. Преди по-голямата част от учениците са изучавали чужд език като избираем предмет. Тази промяна в основния училищен график насърчава многоезичието и е добре приета от учители, директори и родители.

Новият закон въвежда и преработена концепция за разширената програма на основното образование. Досега училищата предоставяха обширна програма за своите ученици, като следкласни часове, допълнителни и поправителни уроци, индивидуална и групова подкрепа за обучение и факултативни избираеми предмети. С промените в Закона за основното училище тези класове се преструктурират, за да включват съдържание в областта на физическата активност, здравното, културното и гражданското образование и обучение как да се учи. Участието в тази програма е доброволно за учениците. На практика това означава, че избираемите дисциплини вече не се оценяват. Училищата са задължени да предлагат програмата преди и след задължителните уроци, като гарантират, че всички ученици могат да посещават тези дейности.

Освен това промените въвеждат по-строги разпоредби за домашното обучение, като се изисква учениците да постигнат същия образователен стандарт като тези в задължителната училищна програма. Това включва разширяване на оценката на знанията по всички предмети в клас, ограничаване на правото на домашно обучение, ако учениците се провалят на изпитите. Освен това учениците могат доброволно да прекратят домашното обучение по всяко време през учебната година, за да се присъединят към своите връстници в редовното училищно обучение.

Промените предвиждат и ваканционни грижи за деца със специални потребности в основните училища с адаптирани образователни програми, но и в институциите за обучение на деца и младежи със специални образователни потребности. Освен това те предоставят правно основание за използването на езика на сляпо-глухите и словенския език на знаците в училищата.

С измененията в закона училищата ще имат повече възможности да се адаптират към нуждите на отделните ученици, особено тези, чийто първи език не е словенски. За да осигурят социална и езикова интеграция, тези ученици могат да учат словенски в училище и едновременно с това да поддържат редовни контакти със словенско-говорещи връстници.

Най-после законът въвежда задължително национално оценяване на знанията за учениците от трети клас. Предвид последните констатации относно уменията на учениците за четене и математика в Словения, тази оценка ще наблюдава предимно тези две области. Представянето в това оценяване може да се вземе предвид и при подбора на кандидати за програми в гимназиално ниво.

Повече по темата може да намерите тук.

Източник: Национално звено на Евридика Словения