Обратно към ЦРЧР

Украйна: Трансформиране на системата за предучилищно образование

юли 25, 2024

При прилагането на държавната политика за предучилищно образование в Украйна, политиците се фокусират върху създаването на модерна, висококачествена, достъпна и приобщаваща учебна среда, която е в съответствие с нуждите на децата и обществото като цяло.

Реформирането на предучилищното образование е сред основните приоритети на правителството, както е посочено в „Стратегическия план за действие на Министерството на образованието и науката на Украйна до 2027 г.“ и „Визията за бъдещето на образованието и науката на Украйна“. Основната цел на реформата е да подобри образователното съдържание, да модернизира учебната среда, да осигури приобщаване и да доближи украинското предучилищно образование до европейските стандарти.

Стратегическият план за действие очертава 8 ключови инициативи, включително мерки за справяне с предизвикателствата, породени от военното положение:

  • Държавен стандарт за предучилищно образование: актуализиране на съдържанието на ранното детско и предучилищно образование в съответствие с Рамката за качество на образованието и грижите в ранна детска възраст на ЕС, осигуряване на приемственост между предучилищното и началното образование.
  • Инициатива „Моята крепост”: Оборудване на всяко заведение за предучилищно образование със сигурен подслон, подходящ за всички участници в образователния процес. Според статистическите данни в следствие на военните действия към юни 2024 г. са унищожени 110 институции за предучилищно образование и 1196 са повредени.
  • Политика за защита: въвеждане на цялостна политика за защита на децата от физическо, психическо и сексуално насилие.
  • Трансформация на системата за заплащане: разработване на нова система за заплащане на служителите в предучилищния сектор.
  • Дигитализация на предучилищното образование: внедряване на електронни системи във всички предучилищни заведения в страната, обновяване на материално-техническата инфраструктура и осигуряване на предучилищните заведения с лаптопи и таблети за подобряване на условията за работа и комуникация с родителите.
  • Въвеждане на английски език: създаване на практики за изучаване на английски език в заведенията за предучилищно образование.
  • Инициатива „Бърз старт“: стартира съкратен курс за обучение на педагози за справяне с кадровите проблеми в ранното детско образование и улесняване на навлизането в педагогическата професия.
  • Алтернативни форми на заведенията за предучилищно образование: моделиране на ефективни решения за алтернативни видове детски градини и тяхното по-нататъшно внедряване в райони с различни условия (като се вземат предвид ситуации на сигурност, щети на инфраструктурата, брой деца, демографски тенденции, състав на населението, икономическо развитие и др. ).

Очаквани резултати от реформата в предучилищното образование:

За деца:

  • Гарантирано качествено и достъпно предучилищно образование за всички деца, включително и тези със специални образователни потребности, независимо от родното им място и местоживеене.
  • Безопасна, приятелска и приобщаваща учебна среда.
  • Съсредоточаване върху развиването на ключови компетенции и междусекторни умения, необходими на по-късен етап от живота.

За преподаватели:

  • Повишена мотивация чрез конкурентна система за заплащане на труда.
  • Възможности за професионално развитие и подобряване качеството на учебния процес.
  • Достъп до съвременни методи на преподаване, най-съвременно оборудване и дигитални ресурси.

За родители:

  • Увереност да поверят децата си на професионалисти, което им позволява да се върнат на работа.
  • Възможност за избор от различни видове институции и нови образователни формати, които отговарят на образователните нужди и възможности на техните деца.
  • Уверение, че децата им ще бъдат обучавани в безопасна и приобщаваща среда, съобразена с техните индивидуални нужди.

За страната:

  • Освобождаване на време на родителите за целодневна работа и професионална реализация.
  • Увеличаване на икономическата производителност и данъчните приходи, като по този начин се стимулира икономическия растеж и се подобрява индекса на човешкия капитал.
  • Укрепване на националната устойчивост чрез развиването на конкурентни специалисти.

Повече по темата може да намерите тук.

Източник: Национално звено на Евридика Украйна